Tuesday, December 8, 2020

JOURNAL: HOLD ON YOUR MEMORIES IN THE OLD-FASHION WAYS


setiap mereka ada cara meyimpan 1001 kenangan mahupun meluahkan sesuatu perasaaan. merakam potrait kenangan lalu dinaikan di media sosial dengan pelbagai caption yang menarik. adakalanya, muatan itu tidak menggambarkan isihati. senang kata, di ruang cyber, kita tidak mampu tulis setiap yang berlaku.. mereka juga kata; rasa hati pelu diluahkan. kalau dibiar pendam lama mudaratkan diri. tapi pada siapa? adakah mereka akan pahami. benar atau tidak, setiap yang diperkatakan mungkin akan mereka dengari, tapi apakah ada jalan penyelesaiannya. susahkan. i keep searching how to help my self. i don't want waste my time & my money. im looking for hobbies. its called DIARY! tak menarik.. nowdays, we call them JOURNAL. ia terbahagi kepada beberapa jenis, some people write

PLANNER JOURNAL, GRATITUDE JOURNAL, or 
SPECIALIZED JOURNALS (ART JOURNAL, TRAVEL JOURNAL or ETC.)
Let me summaries what kind of these journal:

  • PLANNER
untuk mereka yang baru, memilih planner adalah yang terbaik. merancang jadual harian anda agar setiap perkara harian akan teratur. jika anda berbakat dalam melukis, anda boleh cuba dengan Bullet Journal. setup setiap muka surat anda kepada beberapa bahagian monthly, weekly or daily planning. bersertakan ruangan Monthly Goals, Gratitude, to-do list, habit / spends tracker, sketching, daily free writing, and/or reflection. ia sangat menbantu anda untuk time management. dan kebanyakkan planner menggunakan ring book. manakala Bullet journal hanya buku tulis. di pasaran terlalu banyak pilihan. mungkin anda boleh search di blog yang lain. untuk tujuan yang lebih tepat.

  • GRATITUDE JOURNAL
Dalam pemahaman, gratitude journal ini cara kita keep track of the good thing in life. Dengan menulis perkara yang menarik setiap hari. Hanya yang baik-baik sahaja. Perkara yang harus kita syukuri setiap hari. Kata-kata hikmah mungkin (quotes). Tulis perkara dari setiap sudut tatapan mata anda. Apasaja. Ia dapat membantu anda balance-kan stress harian anda.

  • SPECIALIZED JOURNALS
Ianya tertumpu pada sesuatu topic. Tak pandai menulis, mungkan anda pandai melukis (ARTJOURNAL) sketch/ doodling something. Mungkin boleh lakarkan makan harian anda. Dan yang sedang hangat sekarang adalah Travel. Tulis setiap rancangan/perjalanan percutian anda. (TRAVEL JOURNAL) Nanti akan dihuraikan lagi perihal travel journal.


sebenarnya banyak lagi jenis-jenis journal. mungkin anda boleh search di blog lain yang akan huraikan dengan details. i tak rase i tak perlu huraikanya. cukup anda pahan perbezaan mereka. yang perlu anda paham kenapa kita perlu menulis. terlalu banyak kebaikkannya. perlu tahu ada perkara yang tak mampu kita huraikan dengan kata-kata, menulis adalah cara yang paling berkesan. hampir beberapa tahun i terlibat dan berkumpul dengan journalist ni. i tanya mengapa mereka menulis dan apa yang mereka akan tulis. jika di zaman yang serba canggih ini, semuanya di tulis dalam media sosial, dalam gadget anda. apasalahnya kita kembali kepada cara lama. menulis mahupun melukis. luahkan setiap yang terlintas di pemikiran kita. jelaskan pada kertas apa yang terbuku di hati.  biar sang kertas menyimpan semua permasalahan kita. ada yang kata ianya sekadar hobi. bila sudah menulis, anda kan tertarik pada decorating. kalau anda searching #journaling , mereka terlalu creative. menghias setiap helaian kertas dengan washi tape mahupun stickers. ia dapat membantu anda menjadi lebih creative. tak percaya. cubalah. tak perlukan modal yang mahal untuk mulakan ia. cukup sekadar pen kertas dan beberapa highlighter.

the last thing you need to know about journaling. it was a great way to help your mental  and physical keep health. masa anda juga tidak akan terbuang tanpa sia-sia, penuhi masa anda untuk diri anda, sedar tak, akan sampai satu tahap, anda akan terpikir, "aku harus kurangkan merayau diluar, kurangkan masa dengan perkara-perkara yang tidak berfaedah." ini lah masanya untuk anda manjakan diri anda dengan minat anda. sedar atau tidak, jika anda sedang google tentang ini; sebenarnya anda berminat & tertarik dengan perihal journaling. so, jangan buang masa. spend a lil bit, dan cuba menulis. satu lagi perkara anda perlu ingat. 

WHEN YOU WRITE, IT'S DOESN'T NEED TO BE PERFECT! NO ONE CAN READ, UNLESS YOU SHOW TO THEM. AND DON'T WORRY ABOUT WORDING. IT DOESN'T HAVE TO BE BRILLIANT! NO ONE CAN READ!!!!!

i hope sedikit penjelasan ini dapat membantu andauntuk memahami apa itu journal. do you still have questions? leave me a comment below. i love to hearing that. and if you have a tips to shared with me to improve my writing, leave those in the comment too!

psst: tak tahu nak tulis ape? google jek #quoteoftheday



No comments

Copyright © A W E K R E T R O . M Y. Blog Design by SkyandStars.co