Tuesday, July 17, 2012

Recipe; Belangkas Masak Lemak Cili Padi

Hi Assalammualaikum...

lagi entri lame baru nak update...hihi..maap laa sangat-sangat..kang kalau awek updated entri biase..mesti korang bosan kan..so awek cuba sedaya upaya mencari input yang menarik..biar korang terpegun nak baje..kan..hihi...okay..last weekend..awek dengan en. dreba berdua jek balik kampung..puan besar tak dapat balik sebab ade hal katanya...alaaa biasa laa dia dengan program cik kiah rukun tertangga tue..hihi..sepanajng perjalanan kami...habis segala ceramah awek kene..biasa laa tue kan..mane kan parents tak bebelkan anak dia..hahaha....entah macam mane timbul pulak cerita pasal seekor minatang nie...rupanya seakan topi askar..kalau terbalik macam kereta kebal tao

as korang tahu..kampung awek di Muar Johor..so kalau korang nak cari binatang nie..awek sarankan kalau nak cari minatang nie sepanjang jalan nak ke Tangkak..kalau korang dari Muar laa..kira-kira lepas dari SMKN Parit Bunga Muar, Johor. sepanajng jalan tue korang akan nampak ramai perniaga jual kupang..tapi awek berkenan sangat ngan pakcik nie..dia selalu jual lain dari yang lain tao...


meh awek kenal kan sekor-sekor...dari kiri atas:
LOKAN (gelapkan kulitnya..sebab diaduduk dalam lumpur), KUPANG (ade garis hijau di kulitnya. bentuknya bujur sikit.
dari kiri bawah: TIRAM (besar kan....) KERANG (tak payah kot kenalkan...kan...), KEPAH (yang warna putih tue...sebab dia duduk dalam laut..tue yang cantik tue..bentuknya seakan-akan lokan)

if awek not wrong...laa tao..maap laaa tak berape nak kenal sangat..itu pun pakcik tue yang bagitao..hihihi

tujuan awek bukan nak beli kupang ke...kepah ke...tiram ke..kan...tapi awek cari ini....
V
V
v


BELANGKAS
like a tajuk laa kan....ape laa korang nie....dush....
bentuk nya dah macam alien kan....wahahahhaha....



Belangkas ialah sejenis haiwan yang hidup di laut masin dan sedikit di paya air tawar. Belangkas mudah ditangkap di tepi-tepi pantai kerana tidak menggigit.Haiwan ini merupakan artropod laut yang bentuk badannya mirip kepada 'ketopong besi' tentera dan juga mempunyai ekor yang panjang dan tajam. Ia boleh mencapai saiz sehingga 51 cm (20 inci). Mana-mana anggotanya yang putus boleh tumbuh semula dan ia juga mempunyai sistem keimunan yang menakjubkan.
Peribahasa dalam masyarakat Melayu iaitu 'macam belangkas' bermaksud lelaki dan perempuan yang bergerak bersama-sama ke mana-mana sahaja. Kita akan temui belangkas di laut cetek dalam keadaan berdua-dua iaitu seekor jantan dan seekor betina.

amacam sedikit ilmu awek bagi..alaaa...awek copy jek dari Wikipedia...kalao nak tao lebih..korang search sendiri...berusaha yek...hihi..

mase awek datang tue..ade sekor jek binantang nie..disebabkan ade customer lain..pergh..berlari awek mengejar binatang nie..malu pun ade...yek laaaa kang kempunan awek..dah laa susah nak dapat...kene tunggu musim mengawan jek...huh...


murah jek tao..mula-mula dia bagi harga RM10..tapi bila bini dia bising kat belakang tue..dia bagi RM5..wah..jatuh sangat..rupanya..itu jiran nenek awek..looo...awek mane tahu...patut laaa bagi murah..hahaha...

pak cik tue kata...benantang nie ade racun..so kene hati-hati nak buang tue...boleh mati..laaa nama pun racun pakcik..mesti laa boleh mati...hihi...awek mintak tolong pakcik tue buangkan racun tue..sebab kami tak tao kat mane duduknya racun tue...hihi..tapi pakcik tue takde parang. nak pakai gunting...tak kuat pulak...so pakcik tue ajar..

korang scroll balik and tengok pic no.2...
dah tengok belom??
racun tue duduk diantara dua kaki..3 sebelah kiri..dan kanan...alaaaa..kira center badan binatang tue laa tao...owh...baru awek tahu...

balik rumah nenek...kami kerja kan..nak tao tak macam mane cara nak buang racun tue...
meh awek tunjuk....kemain korang siap google kan..hahaha

sebelum kita arwahkan minatang tue...belangkas nie hidup tao atas darat..korang jangan terkejut pulak..tao..
kira bakar dulu hidup-hidup...hahaha...kenapa? sebab..nak  bagi isi dan telur belangkas tue melekat...nati kalau kita sembelih dia...dia takde laa berterabur isi kandung tue..kan...
waktu kiorang bakar tue..korang akan bao sesuatu yang sangat wangi...
bau hantuuuuuu...hahhaaha..
takde laaa...bau belangkas laaa...adoi...belangkas nie wangi tao...


bile korang dah puas hati dengan pembakaran terbuka yang korang lakukan tue..mesti korang pelik kan..tang mane kepala belangkas nie...yang depan laa kan..ekor kan kat belakang..adoi...
dah ready?

1. korang terbalikkan binatang tue..macam pic ke2...korang dikehendaki buang tang kaki tue...ala-ala korek isi kelapa muda..
2. korang akan nampak satu tali panjang tengah tue...hah..itu laa yang patut korang buang...
3. potong antara pelipat kepala dengan ekor tue...
buang jek...bukan ade isi pun...
4. siap...korang amek tang melengkung tue..hah..itu kepala belangkas...bahagian tue laa yang penuh dengan telur..


pic kanan tue laa bahagian racun tue..make sure...tak putus tao...hati-hati..k...

bealngkas nie..kita makan telur jek tao...kita tak makan isi...sebab belangkas nie tak banyak isi...isi nya ade dekat bahagian kaki tadi...kalau korang buang kaki tue..maknanya ade laa sikit isi nya...agak2 dalan 2 suku makan jek..sikit sangat..dan disekeliling kulit kepala yang korang amek tue..penuh dengan telur tao..kalau bukan musim mengawan...memang takde pun telur tue..isi apentah lagi...kosong..

okay? ade paham?
masak ape sedap?

kalau kat Kota Tinggi tue...kedai yang famus tue..dorang masak sambal atau masak asam pedas..alaaaa biasa laaa..orang johor kan glam dengan asam pedas...tapi pada awek tak kot...korang try masak lemak...

owh yek...jangan lupa basuh dulu...tangan korang bukan bersih pun..wahahha

nyam..nyam...nak tengok isi telur tue??


wow!!
sedapnyerr...ape rase?? rase nyer lemak yang sangat berlemak...masak lemak lagi kan..lagi laa lemak..telur belangkas nie..kolestrol tinggi tao...so korang jangan gedik makan banyak..kang sakit..padan muka..hahaha..buek..isi nya pulak rasa seakan-akan ketam...dah nama pun adik beradik ketam...awek tak cerita lagi ehk..hasil penyelidikan awek...nama belangkas dalam bahasa english..ialah: Horseshoes Crab (ketam kasut kuda) Oh My English!

mesti ade yang tertanye boleh makan ke?
jeng..jeng..jeng....

Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-93 yang bersidang pada 21 Februari 2011 telah membincangkan Hukum Memakan Daging/Isi Belangkas dan Telurnya. Muzakarah telah memutuskan seperti berikut:
  1. Setelah meneliti keterangan, hujah-hujah dan pandangan yang dikemukakan, Muzakarah berpandangan bahawa tiada nas qati’e yang mengharamkan manusia memakan belangkas. Pakar Haiwan Hidupan Air menyatakan bahawa belangkas adalah haiwan yang hidup di laut dalam dan hanya naik ke pantai untuk bertelur. Ia adalah sejenis haiwan satu alam yang hidup di laut masin dan sedikit di paya air tawar dan ia tidak boleh kekal hidup di darat kerana bernafas menggunakan insang.
     
  2. Sehubungan itu, selaras dengan pandangan Jumhur Ulama’ yang menyatakan bahawa haiwan yang tinggal di dalam laut semata-mata dan tidak boleh hidup tanpa air adalah halal dimakan, maka Muzakarah bersetuju memutuskan bahawa hukum memakan daging/isi dan telur belangkas adalah diharuskan.


kalau ustaz azhar idrus cakap mesti korang percaya kan..so..ape lagi..jangan ragu-ragu..mula-mula..awek pun ragu-ragu..tapi dah telan pun..hahaha...


so, buat adik-adik yangtak tahu ape tue belangkas..ape kate pergi search..ape tue belangkas...hah...haiwan nie belum lagi diistiharkan pupus lagi tao...cuma jarang dijumpai..okeh...

kalau korang nak try rase..jangan malu jangan segan bagi tao awek..kalau awek jumpa...awek belikan..k..kalau tak nak try masak sendiri...korang turun Kota Tinggi makan...ade satu kedai khas..memang masak belangkas..lunch...

okaeh laa u'olls...nanti kalau ade input best lagi..awek shared kan kat  korang k...awek nak balik nie...office sejuk sangat....dengan hujan lagi...adoi....dorang nie tak sejuk ke...dah laa bosan buat kije kan..buat entri makan plak..alamak lapar laaa...bye....

muaxh

psst: jangan takut cuba sesuatu yang baru tao...satu pengalaman yang tak merugikan...

5 comments:

eijasya said...

ya ampun, br aku tahu blangkas tu bleh mkn, aku tgk blangkas ni pun aku gerun.. ape lg nk mkn.. ish.. xdpt ku bayang kn blangkas msk dlm tekak ku..
bagusla info ko ni.. ilmu br bg aku..

JMR said...

belangkas tu kalo takyah potong2, tru masakkan sekor gitu, mesti lg unik kn..dh macam alien dlm masak lemak tu..kihkikih

Mra Mastura said...

aku cuak cuak je nak makan belangkas ni.. huuuu mcm sedap je tgok telur2 tu. NAK! haaaa

mohd hafiz ahmad said...

salam,
adoi yai... 1st time nampak org mkan belangkas nih...

fida vanilla said...

Boleh tau pakcik ni jual tiram sekali ye? Kat mana ye? Boleh bg no contact pakcik ni? Mmg mencari tiram local.