Kerabu Beronok - Langkawi


Hi dear...amacam tuday..da holiday sehari..sure bestkan hari korang..yup..seperti yang dah dijanjikan..awek akan ceritakan tentang satu lagi keindahan tuhan..kalao korang tengok pic yang awek curi nie..korang mesti eeeewiuh...geli geleman sakan kan..mula laa rase bulu roma tegak berdiri..ish..buat si otak serong pulak..hah mula laa nak pikir bukan-bukan..lempang nak?? Hahaa..jom..

Nie die Bronok..





Beronok ialah sejenis hidupan laut yang seakan-akan gamat dan hidup di kawasan pantai yang berselut. Beronok di makan mentah iaitu di jadikan sebagai kerabu dan merupakan makanan eksotik komuniti Melayu di LangkawiKedah. Ia berwarna coklat atau merah jambu dan kenyal seakan-akan isi kelapa dan rasanya agak masin. Beronok juga tidak boleh didedahkan kepada haba kerana ia akan menjadi cair.


Ish tengok pun nak muntah..ish..pic nie awek curik dari jay..kat sane pun de entri pasal bronok nie tao http://jayjusin.blogspot.com/2010/10/apa-itu-bronok-langkawi.html



Bronok nie selalunya orang buat kerabu..xpernah pulak dengar orang masak lemak or asam pedas..hahaha..Caranya senang jek..macam selalu kita buat kerabu tue..


Okay first kita kene tangkap sendiri bronok nie..baru berbaloi kan..pastu cara nak sembelih binatang nie..senang jek..korang tikam jek mane-mane korang suka..hahhaha..lepastu belah dan buang segala isi yang ade..kita makan bahagian luar jek okay..hah..jangan lupa cuci okay..de sesetengah orang kata..cuci dengan air asam..de orang kate cuci ngn air laut..alaaa..mane-mane laa...janji cuci sampai kita yakin bole telan..kan...



Same macam buat kerabu..tak payah gedik-gedik..nak masak okay..



Bahan-bahan:
sekor bronok yang seronok

2 sudu jus lemon
2 ulas bawang merah
3 ulas cili padi

Cara membuat
1. Siang bronok dan hiris semua bahan.
2. Campurkan dan gaul dengan jus lemon.





Wah senangkan..bukan susah..okay..




Ape rase pulak..bronok nie tak rase pe pun..tawar jek..yang merasakanya pun aduiyaiii..kan..bahan-bahan yang korang da campur kan tadi..bronok nie kenyal tao..bukan kenyal yang lembut..kenyal yang keras..makan mase jugak nak kunyah..disebabkan rupa yang aneh..takde laa merase sangat awek..alaa kadar jek..tapi bole laaaa..



Urm..amacam?? Satu lagi sepisis haiwan yang harus kita kongsi..menarikkan..lepasnie..awek nak try ketupat laut pulak..tapi mane nak carik..huh..

Comments

Popular posts from this blog

Recipe; Belangkas Masak Lemak Cili Padi

EAT: MIKER FOOD, Padang Ipoh - Perak

DIY: Guestbook