Recipe; Bergedil Daging

assalammualikum..hai..camne dengan puasa korang..alhamdulillah da  14 hari kita meredah dugaan berpuasa..buat yang sudah tertinggal..takpe nak buat mcm mane..setakat itu tahap kemampuan kita..tapi bila sudah bole berpuasa..belajarlah menahan dan mengawal diri untuk terus mengejar sinar pahala dari Yang Esa.
cerita bulan puasa..kali nie ada satu recipe sesuai untuk juadah buka puasa korang..BERGEDIL..tahu??
kalau tidak silap awek..nie makanan orang jawa..tapi tak kisah laa...kalau korang beli kat bazar..tentu rasa kentang kan..tapi kali nie awek nak bagi kongsi dengan korang bergedil daging..bajet tak mahal pun..dan korang dapat makan dengan puas dan jaya nya..

jom tengok nie...
BAHAN-BAHAN:


8 Biji Ubi Kentang.
korang kupas dan rebus kentang nie..


2 biji Bawang besar..
dipotong dadu


3 biji cili merah
pun korang potong  dadu k..

daun bawang dan daun sup
korang hiris macam bawah nie..k..



1 kg daging kisar


campurkan bahan-bahan yang korang dahiris and potong dadu tu..


hah..jangan lupa kentang atas dapur tue..bila dah lembut..korang tuskan..
amek kentang tue dan lenyek smapai halus..k
then..


campurkan semua bahan and korang gaul biar rata


owh jangan lupa campurkan sesudu tepung jagung..dan sesudu teh garam..
bila da gaul..korang buatkan doh..or gentel daging tu..buat bulat-bulat macam bola



dalam mangkuk len..pecahkan 2 biji telur dan masukkan garam
pastu pukul telur tue sampai rata..


kemudian korang celup daging tadi..then bila minyak panas..korang goreng k..

bila da masak..korang dah bole makan...


samada makan macam tue ataupun korang makan dengan nasi..pergh..sedap..
pe lagi kawan..try laa k..nie recipe awek untuk arinie..

..selama memcuba..

Comments

Mra Mastura said…
aku suke begedil kentang ajeeeee . hehe
awek retro said…
kentang xsedap..daging lg sedap..yum..yumm

Popular posts from this blog

Recipe; Belangkas Masak Lemak Cili Padi

EAT: MIKER FOOD, Padang Ipoh - Perak

DIY: Guestbook